UZ Leuven: ‘Om alle patiënten met een cochleair implantaat goed te kunnen blijven opvolgen, moeten we digitale tools gebruiken’
In België hebben meer dan 5.000 mensen een cochleair implantaat (CI). Elk jaar komen er daar ongeveer 500 bij. Het gaat om mensen met ernstig gehoorverlies waarbij klassieke hoorapparaten onvoldoende of helemaal niet meer helpen. In UZ Leuven gebruiken ze sinds kort een app voor de opvolging van CI-gebruikers. "De app levert patiënten tijdwinst op en kan onze workload ook helpen verminderen", getuigt audiologe Lieselot Van Deun.
Een cochleair implantaat (CI) biedt een hooroplossing voor mensen met ernstig gehoorverlies die niet geholpen kunnen worden met een klassiek hoorapparaat. Een CI bestaat uit twee delen: een uitwendige processor die het geluid opvangt en omzet in digitale signalen, en het inwendige implantaat dat de signalen rechtstreeks doorgeeft aan de gehoorzenuw via elektroden die zich in het slakkenhuis bevinden. |
Met Remote Check van Cochlear kunnen patiënten voortaan kiezen om van thuis uit controles te laten uitvoeren. Remote Check zit geïntegreerd in de Nucleus® Smart App die bij het cochleair implantaat hoort.
De toepassing laat gezondheidszorgprofessionals toe om van een afstand functionele testen uit te voeren en er zo over te waken dat het implantaat een optimale ondersteuning biedt aan de gebruiker. Daarnaast kunnen ze met behulp van de toepassing bepalen of een gebruiker een verdere check-up in het ziekenhuis nodig heeft.
'Belangrijk puzzelstuk'
Een van de ziekenhuizen die de telemonitoringfunctie intussen gebruiken, is UZ Leuven. Het Leuvense CI-team beschouwt de toepassing als een essentieel onderdeel van moderne zorg.
Professor neus-, keel- en oorziekten dr. Nicolas Verhaert (UZ Leuven): "Het is belangrijk dat we de medische zorg met voldoende kwaliteit kunnen waarborgen en dat we nieuwe patiënten met slechthorendheid tijdig kunnen helpen. Een deel van de nazorg thuis laten plaatsvinden, is een belangrijk stukje in die puzzel."
'Voor de patiënt levert de toepassing veel tijdswinst op: hij of zij moet veel minder vaak naar het ziekenhuis komen.'
"We zetten de tool vandaag breed in, zowel bij jongere als oudere CI-gebruikers", vult Lieselot Van Deun (foto) aan. Ze is verantwoordelijke Audiologie op de NKO-afdeling van UZ Leuven.
Het grootste voordeel voor de patiënt? Tijdswinst. "Voor heel wat mensen is telkens die verplaatsing naar het ziekenhuis maken niet evident, of dat nu is omwille van het werk, het gezin of een andere reden. Dankzij de toepassing winnen ze dus veel tijd, al blijven fysieke controles af en toe nodig", aldus Van Deun.
"Daarnaast heb je mensen die liever een fysieke afspraak met een audioloog of arts willen, dat kan uiteraard nog steeds."
Triage
Voor het NKO-team betekent de telemonitoringtoepassing meer efficiëntie. Van Deun: "Patiënten nemen een zelftest af, wij voeren een triage uit en nodigen vervolgens die patiënten uit die fysiek op controle moeten komen. Doordat we op termijn niet langer iedereen hoeven uit te nodigen voor een jaarlijkse controle, kunnen we meer tijd besteden aan die mensen die er nood aan hebben."
'Op termijn zullen we niet langer alle patiënten moeten uitnodigen voor een jaarlijkse controle, zodat we meer tijd kunnen besteden aan wie echt opvolging nodig heeft in het ziekenhuis.'
Van Deun benadrukt wel dat er nog werk is om het gebruik van de toepassing naadloos te integreren in het zorgprotocol. "We gebruiken de toepassing vandaag al in de praktijk, maar alles staat nog in zijn kinderschoenen. Nu moeten we de toepassing inbedden in ons zorgprotocol, zodat het duidelijk is hoe en wanneer de app te gebruiken."
"Zo zijn we vandaag aan het bekijken hoe we Remote Check al kunnen gebruiken in de eerste weken na de implantatie van een CI, want in die periode is er het meest nood aan intensieve patiëntenopvolging en controles."
Workload verlichten
Krijgt de digitale toepassing straks een structurele plaats in de zorg? "Daar ben ik van overtuigd", klinkt Van Deun stellig.
"Met de mensen die we hebben, kunnen we onmogelijk iedereen even intensief fysiek blijven opvolgen. Slimme digitale tools zoals deze zijn een belangrijk deel van de oplossing bij het creëren van efficiënties in zorgpaden om de workload voor zorgverleners draaglijk te houden, zonder in te boeten op kwaliteit van zorg."
'Innoveren lukt enkel met steun van zorgverleners en overheid'"Innoveren is cruciaal om antwoorden te vinden op de huidige en toekomstige uitdagingen in de zorg", zegt Niels van Druten, general manager bij Cochlear Benelux. "Met Remote Check willen we patiënten twee essentiële zaken bieden: levenskwaliteit in de vorm van tijdswinst, en de garantie dat ze ook van thuis uit de best mogelijke medische opvolging krijgen." "Maar dat kunnen we niet alleen", sluit van Druten af met een oproep. "Zoiets lukt enkel met de steun van zorgverleners die met de technologie aan de slag gaan in de praktijk. En met de steun van een overheid die de adoptie van digitale tools stimuleert via een transparant en fair vergoedingskader." |