Nieuw hoofdstuk breekt aan voor mHealthBelgium
mHealthBelgium krijgt een make-over. Eind 2023 liep de samenwerking tussen het Riziv, beMedTech en Agoria voor het beheer van het platform ten einde. Onze federatie en Agoria slaan de handen nu in elkaar om het platform voort te zetten. “Zo kunnen burgers, zorgverleners en zorginstellingen ook in de toekomst steeds up-to-date info over betrouwbare mobiele toepassingen terugvinden”, aldus Steven Vandeput, coördinator van mHealthBelgium.

Het Riziv lanceerde vorig jaar een nieuwe procedure voor de evaluatie van mobiele medische toepassingen. Met de nieuwe regeling, die op 1 oktober 2023 officieel van kracht werd, wil het mobiele medische toepassingen sneller laten doorstromen naar zorgpaden in praktijk.
“Het duurt vaak nog te lang tot waardevolle m-healthtoepassingen patiënten en zorgverleners in ons land bereiken. Daar willen we met de vernieuwde, flexibele procedure verandering in brengen”, vertelt Mickaël Daubie, directeur-generaal van de Dienst voor geneeskundige verzorging bij het Riziv.
Basis voor de aanpassingen is dit rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE). Dat nam op vraag van het Riziv de evaluatie en terugbetaling van mobiele medische toepassingen in België onder de loep.
Belang van goede informatie
Terwijl bedrijven vroeger bij mHealthBelgium moesten aankloppen om een mobiele medische toepassing te laten valideren, dient die aanmelding nu rechtstreeks bij het Riziv te gebeuren. Ook andere stakeholders kunnen nu trouwens zo’n aanvraag indienen, zoals wetenschappelijke verenigingen, ziekenhuizen of beroepsverenigingen van zorgverleners.
(lees verder onder het kaderstuk)
De overeenkomst rond het platform mHealthBelgium liep eind 2023 af, maar het platform blijft bestaan. beMedTech en Agoria zetten het initiatief immers voort.
Dat vindt Daubie positief. “Zo blijft er één centrale plek waar mensen – burgers en professionals – betrouwbare informatie over mobiele medische toepassingen kunnen terugvinden. Vlotte procedures zijn belangrijk om een succes te maken van mobile health, maar goede communicatie is dat zeker ook.”
Betrouwbare bron
“Sinds de lancering begin 2019 hebben we mHealthBelgium uitgebouwd tot een betrouwbare bron voor alles rond mobile health in België. En in die geest gaan we nu verder”, vult Steven Vandeput aan. Hij is coördinator van het platform en adviseur m-health bij beMedTech.
“Veel patiënten en zorgverleners willen “m-health”-toepassingen inzetten in een zorgtraject: om het contact tussen patiënt en zorgteam te versterken, de gezondheidstoestand van de patiënt continu te monitoren in plaats van via momentopnames, meer en relevantere data te verzamelen, noem maar op. Maar iedereen wil natuurlijk de juiste oplossing kiezen voor zijn of haar situatie.”
'Of het nu zorgverleners of patiënten zijn, iedereen wil de juiste digitale oplossing kiezen voor zijn of haar situatie. Daar helpen we bij met mHealthBelgium'
“Exact dáár ligt de meerwaarde van mHealthBelgium: we bundelen informatie over mobiele medische toepassingen in België en geven uitleg over wat ze wel én niet kunnen”, aldus nog Vandeput. “Door hun toepassing aan te melden bij mHealthBelgium, zorgen bedrijven dat burgers, zorgverleners en zorginstellingen het internet niet moeten afschuimen op zoek naar de juiste info.”
Blik op de (nabije) toekomst
Vandeput: “In vergelijking met de vorige versie van het platform gaan we zelfs nog een stap verder: we zullen straks ook vooruitblikken naar de digitale zorgpaden die het Riziv aan het ontwikkelen is. Dat zijn zorgpaden waarin het gebruik van digital health-oplossingen zijn geïntegreerd.”








